Hemmabygge av 80meters mobilantenn.

 

För den som vill köra SMFF portabelt  3.744Mhz  behövs  förutom en radio med tillbör måste man ha en antenn som lätt kan sättas upp. Enkelt att göra är ju en vanlig DIPOL  2 gånger 19meter med en balun  Är man noggrann och mäter upp 19,0 meter så hamnar den på 3750 Khz med bra SWR , bara att köra utan extra avslämningsburk . Vill man inte kasta upp en lina så kan man göra en mobilvippa.

Jag var nyfiken på om man kunde matcha ”köpeantenner” i prestanda och pris.

Jag gjorde så här: Som antennfäste ett cyckelhållare från Biltema 100:- Ett ”Metspö 6meter”  också från Biltema 100:-

Jag tog bort toppdelen för den var för vek. DVS total längd 5meter nu. En kabel mångtrådig monteras uppifrån ned till andra delen nerifrån (2meters nivån).  Toppen har ju ett hål så stick ned kabeln ca 3-4cm limma igen med smältlim. Se till att metspöet är helt utdraget. Fixera tråden i toppen av varje del med smältlim och stark tråd 5-6varv eller så. På 2metersnivån ska spolen sitta strax under där tråden kommer från toppen. Börja sedan nerifrån med att fästa en chassikontakt på ett metallband / plåt samt borra hål för jordningen. Borra och sätt en skruv i tvärplåten strax över ”kulan” Löd fast antennkabeln på kontakten (ca 2,2 m räcker) samt naja fast detta med smältlim och stark tråd. Limma fast kabeln på hela nederdelen samt fäst fast , najning och smältlim. Spolen är ett plaströr 75mm dia längd ca200 mm Borra hål för skruvarna som kommer från klamrar på spö del 2 topp. Borra även låsningshål för spoltråden. Jag ha använt 1,5 mm2 vanlig FK (elkabel) och lindat 45Varv Sätter i limklick var 10de varv så att det inte ”svirrar upp” när man lindar.  Har man nu gjort så att antennen ser ut som på bilderna så ligger den på ca 3750Khz och en SWR på 2. Man kan minska SWR med en avstämningsenhet eller en kondensator vid kontakten i botten på ca 600pF SWR 1,3men då åker resonansen upp 50Khz  Jag har inte satt fast någon kondensator utan kör utan. Spolen sitter ju 190cm upp, då kommer den över biltaket så spelar det ingen roll om dörrana är öppna eller stängda samt om sprötet lutar.

 

ATT TÄNKA PÅ är att sprötet är ÖVER MAXHÖJD 4,5meter för att komma under omärkta broar samt högspänningen på järnvägsövergångar.

 

Fastsättning består i att järnet i botten sitter på skruven som sticker (låses med ex vingmutter) ut samt ett vanligt spännband mellan cykelkrokarna.. Luta den bakåt kommer under 4,5 meter i höjd.

Ihopfälld blir den ca 130cm lång.

 

Jag har testat lite hur olika antenner går på 3744

1 Min dipol 22meterupp ger 59

2 Min portabeldipol 1,5meter upp 55

3 Mobilvippan är sämst ca 53

En helt ovetenskapligt test men det ger en fingervisning  hur bra det går.

Vad man väljer beror på hur lat man är  Alternativ 1 är ju inte mobilt/portabelt.

Alternativ 2 är portabelt men det måste finnas fästpunkter/träd och den är portabel ej mobil.

Alternativ 3 är sämst men det går köra ”mobilt” om man vill.

 

Lycka till med körandet

SM7FEJ

 

 









Gummistroppar från JULA är bättre alternativ än spännband


Min "nya" dipol för 80meter Krokar och ring för att slippa knyta. Handtag för att alltid veva upp åt samma håll för att slippa kinkar.